مدیریت داروخانه یکی از مسائلی است که به مهارتهای متعددی نیاز دارد و تحت شرایطی که اصول مدیریت داروخانه که در جهان امروز به کار گرفته میشود بهخوبی رعایت نشود، مشکلات متعددی به بار خواهد آمد. نحوه مدیریت داروخانه تاثیر بهسزایی روی عملکرد کلی یک داروخانه میگذارد و بسترساز ایجاد نظم یا حتی بینظمی میشود. خصوصا با ظهور نسخه الکترونیک در ایران و فراگیرتر شدن آن، تغییرات زیادی در ساختار نسخهخوانی و نسخهپیچی به وجود آمده است. این مطلب ممکن است برای مسئولان داروخانهها دغدغههای متعددی را ایجاد کند، چراکه نبود زیرساختهای کافی برای شکلگیری چنین تحولی در نظام نسخهنویسی و نسخهخوانی، مشکلاتی از قبیل عدم تمرکز متصدیان، ایجاد بینظمی، احتمال بروز خطا، قطعی سیستمهای بیمهای، مشکلات قطعی اینترنت و… را ایجاد میکند.
دکترنکست سامانه هوشمند نسخه و پرونده الکترونیک است که خدمات متعددی را به جامعه پزشکی ارائه میکند و این روزها محصول جدیدی با نام نرم افزار مدیریت داروخانه فارمانکست ارائه داده که یک پلتفرم تحتوب و جامع است. مدیریت داروخانه سامانه ای را نیاز دارد که جامع بوده و تمامی ویژگیهای موردنظر تکنسین داروخانه را داشته باشد. یک داروخانه مدیریت بهینه و سیستماتیکی نیاز دارد که بتوان به وسیله آن، مدیریت مالی، انبارداری و تحویل نسخه الکترونیک را نیز به درستی انجام داد. «pharmanext» درصدد است تا نیازهای تکنسینهای داروخانهها درخصوص مدیریت، انبارداری و حسابداری داروخانهها را برآورده سازد.
یکی از مسائلی که در خصوص انتخاب سیستم داروخانه مهم است، قابلیتهای آن برای مدیریت فروش داروخانه، حسابداری و ثبت قیمت داروها و انبارداری است. کار با سیستم داروخانه، مهارتی است که نهتنها علم و اطلاعات داروسازی و آشنایی با امور داروخانه را میطلبد بلکه نیازمند دقت، سرعت و ظرافت است. نسخهخوانی و نسخهپیچی که ارتباط مستقیم با حفظ جان انسانها دارد، تنها یک مسئله ساده نیست که بروز خطا در آنها، پیامدهای کوچکی داشته باشد، بلکه ممکن است با خطای تکنسین، جان انسانی به خطر افتاده و یک خانواده درگیر مشکلات گوناگونی شود. سامانه مدیریت داروخانه ها که امکان گزارشگیری دقیق از فروش روزانه، هفتگی و ماهیانه، امکان دسترسی به لیست داروهای موجود در انبار و تعیین قیمت داروها را در اختیار کاربر قرار میدهد، به مدیریت داروخانهها کمک خواهد کرد و از بروز خطا در محاسبات جلوگیری میکند. چنین سیستمی به پنل حسابداری داروخانه و مدیریت فروش داروخانه کمک کرده و به لیست دارویی داروخانه نظم بیشتری میبخشد.
برای مدیریت داروخانه سامانه ای لازم است که بخش زیادی از نیازهای مدیریت داروخانه نظیر حسابداری، آمار فروش، انبارداری و… را تامین کند. مدیریت داروخانه ها با استفاده از چنین محصولی امکانپذیر خواهد بود و در غیر این صورت، دسترسی مدیران به اطلاعات فروش، حسابداری و انبار دچار مشکل شده و خطا رخ میدهد. این مسئله هنگامی بهتر درک میشود که تعداد زیادی بیمار برای دریافت نسخ الکترونیک خود به داروخانه مراجعه میکنند و در داروخانه در اثر نبود سیستمی کارآمد که همزمان کارایی یک نرم افزار حسابداری و فروش را داشته باشد، بینظمی ایجاد میشود و احتمال بروز خطا افزایش خواهد یافت. زمانی که صفهای طولانی افرادی که به دلیل بیماری خود یا عزیزانشان تحمل زیادی برای سرپا ایستادن ندارند و عجولانه میخواهند اقلام دارویی خود را دریافت کنند، لزوم وجود نرم افزار مدیریت داروخانه حس میشود. تعدد سامانههای بیمهای و مشکلاتی نظیر قطعی این سامانهها سبب میشوند متصدی داروخانه تمرکز و سرعت عمل خود را برای مشاهده نسخههای تجویز شده از دست بدهد و روند جمعآوری و تحویل داروها با کندی مواجه شود.
مدیریت انبارداری یکی از اساسیترین نیازها برای مدیریت بهینه یک مرکز خدمترسانی نظیر داروخانه است. تنها در صورتی که بتوان انبارداری موفقی در چنین مجموعهای داشت، میتوان ادعا کرد که آن مرکز بهخوبی مدیریت شده است. انبارداری موفق به یک سیستم منسجم و سامانه مدیریت داروخانه ها نیاز دارد و بهتنهایی و بدون چنین سازوکاری، نمیتوان اصول مدیریت داروخانه را پیادهسازی کرده یا مدیریت مالی داروخانه را بهدرستی انجام داد. داروهایی که بهصورت روزانه، هفتگی یا ماهیانه وارد انبار داروخانه میشوند باید با جزئیاتی نظیر اسم، نام شرکت، تاریخ، قیمت روز، قیمت خرید، قیمت مصرفکننده و… یا هر اطلاعاتی که یک داروخانه به درج و ثبت آنها اهمیت میدهد، ثبت شوند تا آمار دقیقی از وضعیت انبار داروخانه، تعداد هریک از اقلام دارویی، میزان فروش، آمار خرید و… در دست تکنسین داروخانه باشد. این اطلاعات به مسئولان داروخانه کمک میکند تا در هنگام نیاز، داروهای موردنظر را خریداری کنند.
این روزها مدیریت داروخانه یکی از اصلیترین دغدغههایی است که ذهن مسئولان داروخانهها را به خود مشغول کرده است. سامانه مدیریت داروخانه فارمانکست که یکی از جدیدترین محصولات دکترنکست است، این امکان را به شما می دهد تا با خیالی راحت داروخانه خود را مدیریت کنید. امکانات نرم افزار مدیریت داروخانه فارمانکست متعدد است و به شما مزایای زیادی از جمله انبارداری، مدیریت مالی و حسابداری داروخانه، دسترسی به سایتهای بیمهای جهت نسخهخوانی و… را می دهد. در این مقاله به برسی برخی دغدغه ها و راهکارها در زمینه مدیریت داروخانه پرداختیم.